Tarım ürünlerine sınırsız ithalat yolda

03 Kasım 2019 09:07
Tarım ürünlerine sınırsız ithalat yolda

Toprak Mahsulleri Ofisi’ne, patates ve soğan dahil her türlü tarımsal ürünü İhale Kanunu’na tabi olmaksızın ithal etme yetkisi verilmesini öngören madde vergi paketine ilave edildi. Alfabedeki harfler bitince TMO’ya ayrıcalık ‘aa’ bendiyle verildi

Toprak Mahsulleri Ofisi'ne (TMO) her türlü tarımsal ürünü Kamu İhale Kanunu'na (KİK) tabi olmaksızın yurtiçinden veya yurtdışından satın alma yetkisi veriliyor. TMO bu ayrıcalıklı madde sayesinde soğan, patates ve domates de dahil her türlü tarımsal ürünü ihale yasasının hükümlerine uymaksızın dilediği anda ithal edebilecek. Konut alım satımından konaklamaya kadar birçok alanda vatandaşa ciddi vergi yükleri getiren yasa teklifi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda görüşülerek kabul edildi. TMO'yu ihale mevzuatının dışına çıkaran madde hem ‘alfabe' hem de tarımsal ürün ithalatı nedeniyle sert tartışmalara neden oldu.

Z BENDİ YETMEDİ

Sürekli değiştirilen ve yeni yeni istisna maddeleri eklenerek adeta boşa çıkarılan İhale Kanunu'nda en son istisna, alfabenin son harfi olan (z) harfi de kullanılarak Merkez Bankası'na verilmişti. Alfabede harf kalmadığı için istisnaların da son bulacağı umut edilirken yeni istisna mevzuata, “4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 3'üncü maddesinin birinci fıkrasına (z) bendinden sonra gelmek üzere (aa) bendi eklenmiştir” cümlesiyle girdi. (aa) bendinde TMO'nun ihale mevzuatı dışına çıkarılma gerekçesi, “üretimin yetersiz olması nedeniyle ürün fiyatlarında meydana gelebilecek olağanüstü dalgalanmaların önlenmesi veya ürünlerde fiyat istikrarının sağlanması” diye ifade edildi. TMO Genel Müdürü Ahmet Güldal, İhale Kanunu'na uyulması nedeniyle TMO'nun çok hızlı bir şekilde ihale açıp tarımsal ürün ithal edemediğini belirtirken, yeni düzenleme sayesinde çok daha kısa süre içinde tarımsal ürün ithal edebileceklerini söyledi. Güldal, ihalelerle en çok hububat ithalatı yaptıklarını belirtirken, Cumhurbaşkanı'nın yetki vermesi halinde TMO'nun her türlü tarımsal ürünü ithal edebileceğini söyledi.

Düzenlemeye sert tepki gösteren CHP Milletvekili Mehmet Bekaroğlu, istisnalar konusunda alfabedeki son harfin Merkez Bankası için kullanıldığını hatırlatırken, “Kanun maddelerinde a, b, c, d, e, f, g… z hepsi bitti. Şimdi de ‘aa' maddesi ekliyoruz” dedi. AKP'li milletvekillerinin gülmesi üzerine Bekaroğlu, “Gülmeyin, oturup ağlayın. Sizin bu ülkenin idari yapısında yaptığınız tahribat onlarca yıl düzeltilemeyecek. 24 adet kanun çıkararak İhale Kanunu'nda 193 tane değişiklik yaptınız. İhale kurallarına uymayacaksanız yasayı kaldırın gitsin” dedi.

‘Tarlalarımız boş duruyor'
İYİ Parti Milletvekili Durmuş Yılmaz da, TMO'nun yurt dışından tarımsal ürün ithal etmesine de böylesine hızlı ithalat yetkisi almasına da gerek olmadığını belirtirken, “Tarlalar boş duruyor, TMO ithalat yetkisi alıyor. Bakın tam ekim zamanı. Neye ihtiyacınız varsa, neyi ithal etmek istiyorsanız bugün ekin mayısta, haziranda biçin. İthalat yapmayın” dedi. Erdoğan Süzer / Sözcü

Yorumlar

  • Ömer 03 Kasım 2019 23:01

    Yazıklar olsun bu AK Prti hükümetine bazılarının ceplerini doldurmak için üreticiyi yok etti ya şimdi dışarıdan ithal mal getirme yollarına koşuyor. Daha beyinleri örümcek bağlamış insanlar AKP'den vazgeçmiyorlar.

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
  • Ali 03 Kasım 2019 21:23

    Bravo tarım bakanı, böylelikle tarıma son darbeyi vurmuş oldun, öyle ki bu ülke sizin döneminizde saman ithal eder hale geldi, el birliğiyle tarımı bitirdiniz..

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 25% 75
  • Semsi Sedef 03 Kasım 2019 21:04

    Hükümeti bu konuda destekliyorum. Eğer bir üründe tekelcilik veya spekülasyonlar olunca acilen bunların burnunun kırılması gerekmektedir.

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 100% 0
    • Ali 03 Kasım 2019 21:28

      Tekelciliği kim yaratıyor kardeşim, devlet çiftçisine sahip çıkamıyor, çiftçisini tekelcilere ezdiriyor, devletin çiftçisini koruduğu kolladığı ve desteklediği bir ülkede tekelcilik olmaz, tarımda tekelcilik bizzat bu hükümet eliyle oluşturulmuştur, birazcık olsa objektif düşünebilsen bunu görebilirsin.


      Katılmıyorum Katılıyorum
      % 0% 100
  • Çiftçi 03 Kasım 2019 18:39

    Hani nerede kalıyor yerli ve millilik sizin bu yalanınaza bile kargalar gülüyor be çiftçi öldü öldü adam gibi çiftçi ye gerçek bir destek verin hani nerede adalet diyor sunuz adalet in a sı bile yok

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 0% 100
  • Bekir Anazoğlu 03 Kasım 2019 17:49

    Süper ancak yedi düven üstümüze gelse Türk tarımı dışa baglıkk yapmazdı ancak son 18 yılın özeti Türk tarımı ölmüş selasını okuyacaklar Allah Ekber

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 0% 100
  • Ertan 03 Kasım 2019 17:43

    Suriyeli buraya kaçtı bizim kacacak yerimizde yok

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 0% 100
  • Süleyman sivas 03 Kasım 2019 16:55

    Patates şu anda 60 ila 90 krs Arasında dış pazara su anda 1.3krs dan ihraç ediliyor elimizde stok bitince 1.3 krstan sattığımız patatesi kışın 2 TL den ithal edip 2.5 satiyoruz bizim tüm ticaretimiz bu üreticinin mali hep ziyan kazanamıyor al depola devlet olarak 80krs dan verelim

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 0% 100
  • pazarci 03 Kasım 2019 16:02

    tembel milletiz vessalam,gidin kahvehaneler tiklim tiklim doludur,ne efendim is yok ne efendim imkan yok,hikaye

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 73% 27
  • Gökhan 03 Kasım 2019 15:16

    Bir gün bu ülke aç kalmaya mahkumdur bir savaş çıksa kimse bize gıda vermez. Allah sonumuzu hayır etsin İnşallah birde şu var şehre göç eden bir daha köye dönmez bunu bilin.

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 17% 83
  • Ismail Karaköy 03 Kasım 2019 14:56

    Tmo oldukca önemli bir kurum,piyasayı zamanında regule etmesinde ki engel kalkmis olur doğru ve yerinde bir karar geç bile kalınmış...

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 100% 0
  • Misafir 03 Kasım 2019 12:07

    Bence yerinde bir kanun bu dan sonra en mantıklısı üretici kendi toprağında aylıkçı gibi çalışmalı

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 100% 0
  • Kadir Zımba 03 Kasım 2019 12:05

    malesef ilimizdeki tüm köylüleri görüyoruz hepside sabahtan akşama kadar kahvelerde kumar oynuyorlar.bunun yerine gidip köylerinde her çeşit üretime kafalarını yorsalar bu ülke on kat büyür idi.

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 75% 25
    • Ffff 03 Kasım 2019 23:36

      Kahvelerde oturup hükümetten beklemek yerine, kooperatifler kurup. İstedikleri fiyattan nal satabilirler


      Katılmıyorum Katılıyorum
      % 25% 75
  • Gkmn 03 Kasım 2019 11:03

    Yönetimdeki kişiler başarısızlıklarını ithalatın arkasına sığınarak kapatmaya çalişiyor tarımda yerli ve milli olmadıktan sonra gerisi hikaye

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 8% 92
    • Semiz Kobalt 03 Kasım 2019 12:04

      ne yapsınlar içimizdeki gıda mafyalarına ülkeyi teslim mi etsinler.hiç bir hükümetin vermediği kadar çiftciye teşvikler verilmektedir.akıllı olanlar köşelik oldu.akıllı olmayanlarda ömürleri lak lak lak geçti.


      Katılmıyorum Katılıyorum
      % 92% 8
  • Alikemal 03 Kasım 2019 10:52

    İç anadolu demek tarım demek. İç anadoluda en çok oyu alan iktidar olduğuna göre çiftçilerimiz halinden memnun demektir. İthalatı desteklemeseler iktidar desteği tamgaz devam etmezdi diye düşünüyorum

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 12% 88
  • Kamil 03 Kasım 2019 10:49

    Yerli ve milliyiz diye kendileri dahil herkesi kandırıyorlar. Allah hesap gününde herkesin hesap defterini eline verecek. Bunlara meydan larus gibi ciltler halinde verilecek gibi...

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 15% 85
  • Gariban 03 Kasım 2019 10:17

    Türk tarımının bitiş emri kanun oluyor görünen o ki. Çiftçilere allah kolaylık versin.

    Yanıtla >
    Katılmıyorum Katılıyorum
    % 20% 80
  • Kaçan Grup 03 Kasım 2019 09:20

    yerli ve milli sektörümüz inşaat sektörü. geri kalan her şey hikayedir. 

    Yanıtla >