25 Nisan 2014 Cuma
03:05
BIST10072.391DJI16.502EUR2,9500
BIST3088.409DAX9.549USD2,1350

Borsa Gündem'den Foreks dosyası

Borsa Gündem'den Foreks dosyası
www.borsagundem.com

Borsadan kaçıp Foreks’te çarpılanlar… Mağdur edilen yatırımcılar, kaybedenler, yıkılanlar, iflaslar…

MURAT DEMİRBAĞ – BORSA GÜNDEM
Bir ülkenin para birimi karşılığında başka bir ülke parasının alımı ya da satımı olarak tanımlanan Foreks, yani döviz alım satım işlemleri ticari, yatırım, riskten korunma ya da spekülatif amaçlarla dövize duyulan ihtiyaçtan dolayı yıllardır uluslararası kambiyo piyasalarında gerçekleştiriliyor. Son yıllarda geleneksel kullanımından farklı bir şekilde yatırım amaçlı yapılan döviz işlemleri tüm dünyaya yayılmış durumda ve yatırımcılar tarafından büyük rağbet görüyor. Foreks olarak adlandırılan bu işlemlerde iki ülke parasının birbirine ya da petrol, altın gibi emtia ve kıymetli madenlerin bir ülke parasına göre değeri alım satıma konu oluyor.
YÜKSEK GETİRİ, BÜYÜK RİSK
Peki, bu piyasa neden bu kadar ilgi görüyor?
Foreks piyasalarını borsalardan ayıran ve cazip kılan nedenlerin başında çeşitli enstrümanların işlem gördüğü bir piyasa olması geliyor. Bu enstrümanların başında döviz çiftleri yani pariteler, altın ve gümüş gibi kıymetli madenler, petrol (ham petrol ve brent petrol) ve endeks kontratları bulunuyor.  Başka bir neden ise bu piyasaların 5 gün 24 saat işlemesi. Belli saatlere bağlı kalmadan dünya üzerinde işlem gören tüm enstrümanların dünya ile eşzamanlı alınıp satılabilme olanağı sunması. Foreks piyasalarını cazip hale getiren ve borsalardan ayıran en önemli neden ise belli bir teminatla, teminatın 100 katına kadar pozisyon alınabilmesi. Kaldıraç oranı olarak adlandırılan bu oran, bazen 1'e 50, 1'e 100 ve hatta 1'e 400'lere kadar ulaşabilmekte.  Ancak bu piyasa yüksek getiri vadetse de yapısı itibarıyla önemli piyasa ve kurum risklerini de beraberinde getirmekte.
DENETİME TABİ DEĞİLDİ
Ülkemiz yatırımcıları, 2011 yılında yapılan düzenlemeye kadar işlemlerini, yurt dışındaki kurumlardan gelişen teknoloji ile online platformlarla yapmaktaydı. Ancak bu kurumlar ülkemizde denetime tabi olmadığından yatırımcılar açısından güvenlik riskine dair soru işaretlerine de neden olmaktaydı. Sermaye Piyasası Kurulu 2011 tarihinde Seri V no 125 ile bu işlemleri regülasyona tabi tuttu ve Türkiye’de sadece yetkili kuruluşlar tarafından bu işlemlerin yapılmasını karara bağladı. Bu karar, yatırımcı açısından önemli bir güvenlik sorununu ortadan kaldırdı çünkü paraların saklanmasında Takasbank güvencesi, örnek olması itibarıyla da dünyada Türkiye’deki  FX işlemlerine prestij kazandırdı.
"ARACI KURUM MÜŞTERİYE KARŞI OYNUYOR"
Ancak Türk yatırımcısının Foreks piyasalarında yeterli bilgiye sahip olmaması, aracı kurumların teknik alt yapılarındaki yetersizlik, aracı kurumlarda çalışan personelin bilgi düzeyi yatırımcıların mağduriyetlerine neden olmaya başladı.  Daha vahimi, Türkiye’de aracı kurumların büyük bir kısmı olması gerektiği gibi bu işlemleri yaparken, bir kısmının da müşteriye karşı işlem yaptığı iddiaları. Yani buna göre aracı kurum müşteriye karşı oynuyor! Böyle bir durumda yatırımcının kazanmasının mümkün olmadığını belirten sektör temsilcileri, bazı aracı kurumların kendi özel yazılımları ve platformları üzerinden bu işlemlerin yapıldığının altını çiziyor. İddialara göre  yatırımcı pozisyon açtığında aracı kurum bunu görüyor ve karşı pozisyon alıyor; ya da yatırımcı büyük paralar kazanmaya başladığında sistem kilitleniyor veya ekran kararması oluyor.  Bu iddialar oldukça önemli.
12 MİLYARLIK İŞLEM HACMİ
22 aracı kurumun faaliyet gösterdiği Foreks piyasasında, günlük yaklaşık 12 milyar liralık işlem yapılıyor. Bazı aracı kurumların karı 20 milyon lirayı aşmış durumda. Kurumlar o kadar büyük paralar kazanıyor ki milyonlarca liralık sponsorluk anlaşmalarına gözleri kapalı imza atabiliyor. Belirttiğimiz gibi bu piyasada işlem yapanların neredeyse tamamı kaybediyor. Bu noktayı dikkate alan SPK’nın aracı kurumların sistem platformları başta olmak üzere sisteme giriş çıkışları bire bir denetlemesi bekleniyor.
Hem Foreks hem hisse senedi piyasası işlemi yapan aracı kurumların yatırımcıları bu piyasalara çekmek için hisse senedi piyasasında çok düşük işlem komisyonları aldığı biliniyor. Hisse senedine düşük komisyonla yatırımcıyı sisteme kazandıran aracı kurumların daha sonra çalışanları aracılığıyla bu yatırımcıları Foreks oyuncusuna dönüştürdüğü belirtiliyor. Daha fazla kazanma hırsıyla 1’e 100 kaldıraç oranıyla işlem yapan oyuncu bazen saniyeler içeresinde yatırdığı parayı kaybedebiliyor.
MAĞDURİYETLER ÇIĞ GİBİ
Türk yatırımcının ise yeni yeni tanımaya başladığı Foreks piyasalarında mağduriyetler çığ gibi büyüyor. Özellikle de piyasalarda volatilitenin arttığı şu dönemlerde daha fazla kazanmak hırsıyla hareket eden yatırımcılar büyük kayıplara uğruyor. Zaten bu piyasada kayıp/kazanç oranı ortalama yüzde 89. Yani her 100 kişiden 89’u zarar ediyor. Son dönemde özellikle de hisse senedi piyasasında büyük paralar kaybeden yatırımcıların zararı çıkarmak için bu piyasalara yöneldiği ve ellerindeki tüm birikimi kaybettiği belirtiliyor. Borsagundem.com kısa bir süre önce konuyu gündeme taşımış ve Kapalıçarşı’da neredeyse her gün bir kuyumcunun bu işlemlerden dolayı iflasın eşiğine geldiğini yazmıştı.
Sermaye Piyasası Kurulu’na (SPK) ise çok sayıda şikayet başvurusu yapıldığı vurgulanıyor. SPK, sektörü kontrol altına almak için çok önemli düzenlemelere imza atmıştı. Bilindiği gibi nerede kurulduğu belli olmayan şirketler Türkiye’de internet üzerinden yatırımcıları tuzağa düşürüyordu. Yeni düzenleme ile Foreks şirketleri kayıt ve denetim altına alındı. Ancak henüz taşlar tam olarak yerine oturmadığı için bu tedbirlerin de yetersiz olduğu ortaya çıktı.
ÇARPICI SONUÇLARA ULAŞTIK
Borsagundem.com olarak ‘dev dosya’yı açarken yaptığımız araştırmada Türkiye’de Foreks piyasalarıyla ilgili çok çarpıcı sonuçlara ulaştık.  
*Foreks piyasasında işlem yapan aracı kurumların yapısı? Lisanslı ve lisanssız kurumlar…
*İşlem yapan yatırımcı profilleri? Kimler işlem yapıyor? Ne amaçla işlem yapıyorlar?
*Aracı kurumların kazançları ne? Yüksek kazançlar nereden geliyor? Nasıl çalışıyorlar?
*Kurumlarda çalışan personelin eğitim durumu, tecrübe  ve sahip oldukları lisanslar…
*Kurumların riskleri neler?
*Yüksek hacim cazip mi?
*Yatırımcının karşısına çıkan sistemler zorluklar neler? Nedenleri neler?
*İşlemler nasıl gerçekleştiriliyor? P/L kazancı nedir?
*Yatırımcıların kazanç oranları nedir?
*Foreks kurumları Call Center gibi çalışıyor..
*Kapalıçarşı’da foreks yüzünden batanlar…
SÜRECEK
Borsa Gündem'den Foreks dosyası haberini paylaşın
Yorumlar
  ( Toplam Yorum: 20 )


Yorumunuz editörlerimiz tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.

Adınız :

Yorumunuz :

Çemaş

03 Ekim 2013 Perşembe 00:42

Çemaşşşşşşşşşşşş

Puan Yok
Katılmıyorum
Katılıyorum

Çemaş

03 Ekim 2013 Perşembe 00:42

Çıkaranın

Puan Yok
Katılmıyorum
Katılıyorum

Cahil

02 Ekim 2013 Çarşamba 16:53

Kaç kurum iş yapıyor haberin yok

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

Napacan Mecbuuur!

26 Eylül 2013 Perşembe 12:14

Bu kadar dalgalı bir ortamda 100 kaldıraç açarsan, açtığın yerden ceryan yapar mecbur...FED bir karar alır ardından oy hakkı olan olmayan herhangi bir fed başkanı işkembeden konuşur, marjini yersin, müşteriye pozisyon alan kurumlar spreadi düşük tuttuğu için karlıyım sanarsın, sabah bi kalkarsın marjini yemişsin mecburrrr....

60%
40%
Katılmıyorum
Katılıyorum

seko

26 Eylül 2013 Perşembe 11:31

karşı pozisyon almayan kurumda var,bence karşı pozisyon almak bence tüm finans etiklerine aykırı ha tabi yatırımcı bu piyasayı çok iyi bilmeli ve çok disiplinli olmalı o ayrı bilmeden %100 çarparlar...

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

ali uzun

26 Eylül 2013 Perşembe 11:09

bu neden ilgi görüyor.çünkü aracıkurmlar habire gaz verip milleti gaza getiriyorlar...dikkat kendine güvenmeyen katiyen girmesin..

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

ali cengiz

26 Eylül 2013 Perşembe 10:46

kaldıraçlı işlemler önceden pozisyon alıp kulak üstüne yatmakla olmaz örneğin bernanke 18 eylülde akşam açıklama yaparken ne diyor tahvil azaltımı iptal dedi hemen altına market fiyatından angaje olup tavana vurduğunda yeşil çubuk çıkacaksın, ya da ruhani obama petrol görüşmesi görüşme öncesi petrole satış girip görüşme başladığında pozisyonu kapayacaksın yoksa gelecek hafta piyasa şöyle olur şeklinde kestirmelerle hareket eden yatırımcı bir sıçrar iki sıçrar üçüncü de en basitinden margin call yiyip pozisyonu otomatik zararda kapanır... kısacası bu işe girenlerin işi kendilerinin anlık takip etmesi gerekir bu işte tut şunu ucunu döşeyelim abi olmaz ne anaya ne babaya ne de kardaşa güven olmaz .... boruyu anlık haber akışına göre kendin döşeyeceksin ki burada en kötü husus şu Türkiyenin zaman dilimi : çünkü fx ve cfd piyasalarını önemli surette etkileyen neredeyse tüm anlık gelişmeler ABD ya da Japonya veya Çin mesai saatlerine göre ya sabah erken ya da akşam geç saatlerde şekilleniyor... hayat ritmimizi buna göre ayarlamamız ise çok zor.

86%
14%
Katılmıyorum
Katılıyorum

fb1907

26 Eylül 2013 Perşembe 10:35

bir aracı kurum tv lerde müşteriye karşı pozisyon alınmaz diye reklam veriyordu.demekki bu işi doğru yapanlar da varmış.

25%
75%
Katılmıyorum
Katılıyorum

vatandaş

26 Eylül 2013 Perşembe 10:20

Forekste havuz sistemi ve yatırımcıya karşı oynama sadece yerli kurumlarda değil tüm kurumlarda var.Havuzda belirli bir meblağa biriktiği zaman süpürme işlemi yapılır,sizin stoplooslarınız bile süpürülür.Bir bilgisayar sistemi ile kurum her zaman karlı çıkar.Haaa olurda siz devamlı sistemi yenmeyi başarırsanız, N.Y.tan telefon gelir,varsa iyi bir ingilizceniz işler ayna.O nedenle tam bir keriz kumarıdır.Ben teknik analiz biliyorum falan diye kimse kendini kandırmasın.Bilgisayara sizin bildiğiniz klasik teknik analizi yenecek programda yüklüdür, stoploosunuzun yutulcağı noktada yüklüdür.Bu nedenle burdan para kazanamasınız.İlla döviz işlemi yapacaksanız spottan alın.Şikayet etmekle ağlanmakla bu işler düzelmez, iyisimi uzak durun. Benim canımı sıkan şey voip ve bistte olanlar.Biz tüm bilgileri özellikle işlem hacimlerini niye küçük yatırımcıdan saklıyoruz ki?İlla kendi küçük yatırımcımızı yabancılaramı tokatlattıracağız.Eskiden iyi bir hisseyi mali analizi kolayca bulup işlem hacmindeki değişimle alma zamanı tespit edilip para kazanılabiliyorduk.Sen, şimdi bist yönetimi olarak tüm bilgileri sakla(eminim sadece küçük yatırımcıdan) ve hadi gelin yatırım yapın belki bistten para kazanırsınız de...Hey hey yemezler.Biste yatıracağın para ile git piyango al daha iyi...

86%
14%
Katılmıyorum
Katılıyorum

999

26 Eylül 2013 Perşembe 09:17

1997 yı yılında bir aracı kurum ısrarla bir holdingin kağıdını tavsiye etti bize. ardından elinde ki malı bize sattı.

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

Hüseyin

26 Eylül 2013 Perşembe 09:12

Disiplin ve işlem stratejisinin şart olduğu dalgalı ve kaldıraçlı bir piyasadan bahsediyorsunuz. Dikkatli tüketilmediği sürece hasar vermesi doğal. Bilinmeden yapılan her türlü yatırım kumardır, ya batarsınız ya çıkarsınız, kumar gibidir kırmızı veya siyah. Dünyada yıllardır kullanılan bir sistem ama bizim sorunumuz okur yazarlık, özellikle finansal okur yazarlık.

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

mehmet

26 Eylül 2013 Perşembe 03:25

Forex'de yerli aracı kurumların çevirdikleri dolapları inceleyin, İŞLEMLERİ ARACI KURUMUN HAVUZUNDAN YAPIYORLAR, EMİRLERİ SİSTEMDEN GERÇEKLEŞTİRMİYORLAR. Büyük tehlike yaklaşıyor!!!

56%
44%
Katılmıyorum
Katılıyorum

secret

26 Eylül 2013 Perşembe 00:41

ha forex, ha kumarhane hada Feniş. Bana bunlarla gelme spk. Forex ülkemizde resmi Kumarhanedir.

78%
22%
Katılmıyorum
Katılıyorum

ya borsa

26 Eylül 2013 Perşembe 00:23

bizde çemaş.ve kervansaraya holdinğde foreks den daha beter hiç kar edemezsin

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

himmet

25 Eylül 2013 Çarşamba 20:28

son derece doğru bana hesap açtırana kadar her gün aradılar hesap açtıktan sonra küçük bi eğitim verdiler uyduruk raporlarla hep zarar etmeme neden oldular.ana paramın%30 u gitti aman ben yandım başkası yanmasın

75%
25%
Katılmıyorum
Katılıyorum

palavra palavra palavra

25 Eylül 2013 Çarşamba 20:01

belkısss senin yalanını seveyimmm!e madem öyle evi arabayı sat onlarla devam ett nasıl olsa doğru kişiyi bulmuşssunnn!!

100%
Katılmıyorum
Katılıyorum

erdem

25 Eylül 2013 Çarşamba 19:53

ayni şey Bistde de oluyor,,,aracı kurum müşteriye karşı pozisyon açıyor,,ben buna kaç kere şahit oldum,,bana önerdikleri hisseyi kendileri satıyor.kesinlikle aracı kurumun önerdikleri hisseleri almıyorum.

88%
12%
Katılmıyorum
Katılıyorum

belkıs

25 Eylül 2013 Çarşamba 18:23

bir seneden fazladır bir sistemdeyim. 10.000 usd ile başladım. ana paramı geri aldım. hatta kara geçtim. ayda ortalama %5-%10 arası kazandım hep. Allah razı olsun. Doğru kişiyle çalışırsanız para kazanırsınız.

9%
91%
Katılmıyorum
Katılıyorum

orhan

25 Eylül 2013 Çarşamba 15:29

bu kadar tecrubelı olan yatırımcılar arastırmaları neden yetersız? sanal ortamda ve medyada reklam yapılan bu firma şirketleri devlet nasıl başı boş bırakmış . şaşırdım dogrusu, yazık bu zihniyete milletin haksız parası kımseye yaramaz. Sanal ortam guvenlıgı ve yazılım garantısı olmalı. zor degıl bilgi sistem firmaları bunu sağlar ama devlet denetimde yetersiz.

67%
33%
Katılmıyorum
Katılıyorum

Nizam

25 Eylül 2013 Çarşamba 15:04

Benide bir aracı kurum aradın bilgi verecegiz dedi Ancak ben bu piyasanın güvenilir olmadıgını düşündügüm için reddetim. Güzel bir nokya yakalamışsınız. Karşı oyuncu elbette neden olmasın sonuçta ortada bir şirket yok para oynuyor Alıyor satıyor.. Bist 100 risk var ama en azından bir şirket var üretim yapıyor temettü veriyor. Foreksten böyle birşey yok adamı çarparlar..

77%
23%